معمولا افراد در ابتدای کار با اصول و مهارت های مذاکره آشنایی ندارند. آنها تازه وارد دنیای کسب و کار شده اند و آگاه نیستند که اصول و فنون مذاکره چه نقش مهمی در پیشرفت کارشان خواهند داشت.
آغاز کسب و کار، درواقع آغاز صدها مذاکره است. بعضی از مذاکرات کوچک هستند، مثل مذاکره برای چاپ تراکت های تبلیغاتی. برخی دیگر، بزرگتر هستند و منجر به عقد قراردادهای بزرگ می شوند.
گاهی شما خریدار هستید و گاهی، فروشنده. در هرحال باید مهارت هایی که برای یک مذاکره کننده خوب نیاز است را بدانید.
برای صاحبان کسب و کارهای کوچک، یادگیری مهارت مذاکره یک امر طبیعی است. اما این مذاکرات را نباید با گفتگوهایی که از کودکی آموخته اید مقایسه کنید
در ادامه این مقاله ، با نحوهی مدیریت یک مذاکره یا باید و نبایدهای در حین یک مذاکره و همچنین ۱۰ تکنیک اصول و مهارت های مذاکره که شما را به مذاکره کنندگان بهتری برای کسب و کارهای کوچک تبدیل می کند، آشنا خواهید شد.
از به کار گیری و تاثیر این نکات در مذاکرات خود غافل نشوید:
1. صبور باشید.
بهترین مذاکره کنندگان افرادی بسیار صبور هستند. این افراد پیش از نهایی کردن توافق، از مفاد توافقات صورت گرفته اطمینان حاصل میکنند. آنها زمانی را صرف پرسیدن سئوالات مناسب و جزئیات توافق میکنند تا در آینده دچار سردرگمی نشوند.
2.یک توافق مشروط را امتحان کنید.
در بسیاری از مواقع توافقات با شکست مواجه میشوند. زیرا شرایط توافق با گذر زمان دستخوش تغییرات میشود. در این مواقع یک توافق مشروط میتواند راهگشا باشد. این توافق میتواند با تغییر احتمالی شرایط تغییر کند. به عنوان مثال پیمانکار نوسازی خانهتان مدعی میشود که میتواند ظرف مدت سه ماه خانهتان را به شما تحویل دهد. اگر این زمان بیشتر طول کشید میتوانید بندی را برای جریمه او در توافق لحاظ کنید و اگر زودتر از موعد کارش را به پایان رساند، به او پاداش بدهید. اگر ادعای او واقعی باشد، نباید از پذیرش بندهای قرارداد بترسد.
3.از اثر لنگر انداختن غافل نشوید
مطالعات زیادی از پدیدهای به نام «اثر لنگر انداختن» حکایت دارند. این مطالعات نشان دادهاند معمولا نتیجه نهایی توافق به عددی نزدیکتر است که اول پیشنهاد میشود. بنابراین بهتر است از این پس، با دادن پیشنهاد اول قربانی «اثر لنگر انداختن» نشوید. از آن سو اگر طرف مقابل پیشنهاد اول را ارائه داد، میتوانید با تجزیه و تحلیل شرایط و تغییر شرایط مذاکره از دام این اثر فرار کنید.
4.سئوالات خوبی بپرسید
با پرسیدن سئوالات مناسب در مذاکره دستاورد بهتری به دست آورید. از پرسیدن سئوالاتی که پاسخشان بله یا خیر است و همچنین سئوالات جهتدار مانند: «شما فکر نمیکنید نظر من عالی است؟»، خودداری کنید. به جای اینها بهتر است سئوالات خنثی بپرسید تا از پاسخهای طرف مقابل اطلاعات به دست بیاورید. به عنوان مثال بپرسید «در سه ماهه اخیر با چه چالشهایی مواجه شدید؟»
5.با طرف مقابل ارتباط برقرار کنید
شاید در برخی مواقع رسیدن به نقطه مشترک برای آشنایی بیشتر با طرف مقابل دشوار باشد، ولی انجام این کار مزایای بسیاری دارد. اگر در ابتدای مذاکره، چند دقیقه ای را صرف آشنایی بیشتر با طرف مقابل کنید، احتمال اینکه با طرف مقابل به توافق برسید، بیشتر خواهد بود. حتی اگر کانال مذاکراتی شما پست الکترونیکی است، معرفی مختصر در حد چند دقیقه به صورت تلفنی میتواند تأثیرات چشمگیری داشته باشد.
6.گزینههای جایگزین را مد نظر داشته باشید
تواناییتان برای تغییر توافقی که از آن راضی نیستید، میتواند منبع قدرتتان باشد. مذاکرهکنندگان خبره پیش از نشستن بر سر میز مذاکره زمان زیادی را صرف بررسی گزینههای مناسب برای جایگزین میکنند
ادامه این مقاله:
https://www.amin-inst.ac.ir/principles-and-negotiation-skills/
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
مشاهده مقالات بیشتر