قیمت گذاری میتواند کاری سخت و چالش برانگیز باشد، هیچ راه فراری هم از آن نیست. در انتها همه ما مجبوریم برای محصولات و خدمات خود قیمت بگذاریم.حال سوال این است که چگونه میتوانیم اینکار را به بهترین نحو انجام دهیم؟
جواب احتمالاً برای شما هم مشخص است: ما باید وضعیت بازار، مشتریان و رقبا را به درستی ارزیابی کنیم، هزینه های خود را بشناسیم و بر اساس این اطلاعات تصمیم خود را بگیریم.
هیچ فرمول خاصی هم وجود ندارد که بخواهیم بر اساس آن بر روی افزایش فروش عمل کنیم. پس تنها راه برای رسیدن به قیمت های ایده آل این است که کمی زمان بگذارید و با قیمت گذاری خود بازی کنید. ما هم برای کمک به شما قصد داریم در این مقاله، ۱۰ استراتژی افزایش فروش ، قیمت گذاری کالا و خدمات، بر طبق تحقیقات علمی را با شما به اشتراک بگذاریم. توجه داشته باشید که این راهکارها بارها و بارها تاثیر خود را اثبات کردهاند و بدون شک میتوانند در فروش شما تاثیر بگذارند.
قیمتهای یکسان در افزایش فروش تاثیر منفی دارند!
گزینههای زیاد میتواند برای مشتری گیج کننده باشد و برای افزایش فروش با محدود کردن انتخاب ها میتوان از فشار تصمیم گیری برای آنها کاست.اما باید به یک مساله دیگر نیز توجه کنیم که تفاوت میان انتخابها هم باید تقریبا محسوس باشد. طبق تحقیقی از دانشگاه Yale، اگر دو محصول شبیه به هم قیمت گذاری یکسانی داشته باشند، نسبت به زمانی که قیمت گذاری آنها حداقل کمی فرق داشته باشد، شانس خرید آنها کمترخواهد بود.در راستای این تحقیق، دو بسته آدامس از یک برند به فروش گذاشته شد.
جالب اینجا بود که وقتی این آدامس ها هر دو به قیمت ۶۲ سنت قیمت گذاری شدند، تنها ۴۶% از افراد خرید کردند.اما وقتی که قیمت آنها تغییر کرد، یکی ۶۲ سنت و دیگری ۶۴ سنت، ۷۷% از مشتریان تصمیم به خرید یک آدامس گرفتند. آن هم وقتی که این دو بسته آدامس تنها ۲ سنت اختلاف داشتند، اختلافی که هر چند جزئی بود اما باعث افزایش قابل توجهی در فروش شد.البته قرار هم نیست که مثلاً تیشرتهای یکسان خود را به قیمتهای مختلفی بفروشید.
پس سعی کنید دلیل این شک مشتریان را بفهمید، وقتی که چیزهای مشابه به قیمتهای یکسان فروخته میشوند، عموم مشتریان به جای آنکه تصمیمگیری کنند، وارد عمل شدن را به تعویق میاندازند. پس بهتر است تفاوت محصولات و خدمات در قیمت گذاری شما کاملاٌ مشخص باشد.
لنگرهای قیمت خود را بیندازید!
میگویند بهترین راه برای فروش یک ساعت ۲ میلیون تومانی این است که این ساعت را کنار یک ساعت ۱۰ میلیون تومانی بگذارید. اما چرا؟ دلیل این موضوع یک تعصب ذهنی خیلی عادی است که نام آن را لنگراندازی گذاشتهاند (که البته اسم کاملاً با مسمایی هم هست).
لنگراندازی یعنی ما معمولاً در زمان تصمیم گیری بیش از حد به اطلاعات اولیه ای که دریافت کرده ایم، اتکا میکنیم.در تحقیقی برای ارزیابی میزان تاثیر لنگرهای قیمت، محققان از سوژههای مورد نظر خود خواستند که قیمت یک ماشین را تخمین بزنند. آنها بروشورهایی در اختیار مخاطبان گذاشتند که در آنها اطلاعات دیگر ماشین ها نوشته شده بود.
در برخی از این بروشورها، قیمتها قابل قبول و در برخی دیگر به صورت فضایی افزایش یافته بود. قسمت جالب اینجاست که نه تنها دانشجویان، بلکه متخصصان ملک خرید و فروش خودرو هم توسط بروشورهای دروغی گمراه شدند. یعنی لنگراندازی حتی بروی متخصصان یک زمینۀ کاری نیز تاثیر می گذارد.
پس در مسئله افزایش فروش ، قرار دادن محصولات و خدمات ویژه در کنار گزینۀ استاندارد میتواند باعث ارزشمندتر شدن آنها در نزد مشتریان بالقوه شود و کاری کند که گزینۀ ارزان همچون یک فرصت استثنایی به نظر برسد.
قیمتها را با توجه به قبل افزایش دهید!
طبق یک قانون که به نام قانون وبر شناخته میشود، تقاوت محسوس میان دو محرک، در نسبت مستقیم با شدت این محرکهاست. به بیان دیگر، تغییری که ما در یک چیز حس میکنیم، بسته به اندازۀ قبلی آن خواهد بود.
ادامه مطلب:
http://www.amin-inst.ac.ir/ten-strategies-to-increase-sales
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
📍مشهد، احمدآباد، بین رضا و طالقانی پلاک 252
☎️تلفن تماس :۳۴۸۷۷۶۵۰ـ۰۵۱