اعتماد به نفس در سخنرانی

اگر اعتماد به نفس در سخنرانی را ندارید و برای سخنرانی درجمع ، عرق سردی بدن‌تان را می پوشاند یا دل‌تان را آشوب می کند ،باید بدانید که تنها نیستید. ترس از سخنرانی درجمع،معمولا در ۷۵ درصد بزرگسالان وجود دارد. بازنگری روش روبه‌روشدن‌مان با استرس به ما کمک می‌کند، عملکرد فیزیکی و ذهنی بهتری داشته باشیم.

گاهی وسوسه شویم که تلاش برای مبارزه با این ترس‌ها را کنار بگذاریم، اما مواجه شدن با آنها باعث می‌شود چیزهای بیشتری در زندگی به‌دست آورید و برای مقابله با ترس‌هایتان احساس غرور و افتخار کنید. این مقاله را بخوانید تا با نکاتی برای داشتن اعتماد به نفس در سخنرانی آشنا شوید.

بعضی‌ها باکمی تلاش می‌توانند براین ترس‌ها غلبه کنند، اما کار برای عده‌ای خیلی سخت‌تر از این است؛ این افراد به روش‌ها و ابزارهایی برای مخفی‌کردن فشارهایی که ذهن‌شان وجود دارد، احتیاج دارند. من این نیاز را به‌خوبی درک می‌کنم، چون خودم جزو دسته‌ی دوم بوده ام و همیشه تمام تلاشم را به‌کار گرفته‌ام تا جزو دسته‌ی اول به‌نظر برسم.

۵ ابزار به شما در داشتن بیشترین میزان اعتمادبه‌نفس درهنگام سخنرانی کمک می‌کند؛ چه درمقابل چند مشتری تجاری باشید و چه درمقابل هزاران شنونده؛ به کاربردن این پنج نکته ، باعث میشود که به سخنرانی‌هایی  که ارائه میدهید،افتخار کنید.

۱. شنونده‌ها را بخندانید

براساس تجربه‌ی من، شوخی ها معمولا راه خوبی برای شروع یک سخنرانی جذاب است. این‌کار وضعیت را به‌ سرعت گرم و صمیمی می کند و باعث آرامش فرد سخنران می‌شود.

وقتی به جمعیت حاظر نگاه می‌کنید و چهره‌های خندان می‌بینید،به نوعی احساس ارتباط بین شما و مخاطبان ایجاد می‌شود، مخصوصا هنگامی‌که می‌توانیم شنونده‌ها را در خندیدن به خودمان شریک کنیم، این ارتباط را به‌خوبی احساس می‌کنیم.

مسخره‌کردن خودتان،جایگاه شما را پایین می‌آورد و اگر بتوانید دیگران را هم در این خنده شریک کنید نوعی حس اعتماد به ‌وجود می‌آورید. این خنده سدی را که باعث می‌شود مخاطب‌، خودش را از شما بسیار دور ببیند را میشکند.

۲. به افرادی که واکنش نشان می‌دهند، توجه کنید

اگر احساس می‌کنید با مخاطب ارتباط مؤثر برقرار نکرده‌اید، ممکن است اعصاب‌تان تحت فشار قرار بگیرد و وقتی افرادی را می‌بینید که کاملا بی‌علاقه به‌نظر می‌رسند، این فشار به‌طرز قابل ملاحظه‌ای زیاد می‌شود.

به‌طور معمول می‌توانید به جمعیت نگاه کنید و افرادی را که به صحبت‌های شما واکنش نشان می‌دهند، مثلا موقعی که نکاتی را بیان می‌کنید سر تکان می‌دهند، پیدا کنید.

اینکه بدانید عده‌ای نظر شما را تأیید می‌کنند، حس اعتماد زیادی به‌وجود می‌آورد. هرچه بیشتر بر این افراد تمرکز کنید، اعتمادبه‌نفس‌تان بیشتر می‌شود و هرچه اعتمادبه‌نفس‌تان بیشتر شود، توجه افراد بیشتری را جذب می‌کنید.

تا جایی ‌که می‌بینید کل جمعیت با صحبت‌های شما به نشانه تایید سر تکان می‌دهند و بر لبه‌ی صندلی نشسته و به هر کلمه‌ی شما واکنش نشان می‌دهند. این صحنه ناگهان فشار را از روی اعصاب شما برمی‌دارد و حس خوبی به شما منتقل می‌کند.

اعتماد به نفس در سخنرانی

اعتماد به نفس در سخنرانی

۳. برای داشتن اعتماد به نفس در سخنرانی ، احساس‌تان را بیان کنید



ادامه مطلب:



 مشاهده مقالات بیشتر 

اهمیت سخنوری در نیاز های روزمره

فن بیان و سخنوری برای مدیران

کتاب”قانون طلایی فروش”

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


📍مشهد، احمدآباد، بین رضا و طالقانی پلاک 252

☎️تلفن تماس :۳۴۸۷۷۶۵۰ـ۰۵۱

☑️ مدرسه عالی کسب و کار امین

www.amin-inst.ac.ir

 

telegram-128.png Instagram-logo-2016-01-128x128-1.png