در دنیای رقابتی امروز، نقش مدیر بازاریابی در موفقیت سازمان هر روزسنگینتر میشود. مدیر بازاریابی باید همه فنحریف باشد و در عین اینکه توانایی تحلیل منطقی دادههای جمعآوریشده از بازار را دارد، خلاقیت کافی برای ایجاد تمایز از رقبا را هم در خود بپروراند. در این مقاله، به نکاتی اشاره می کنیم که هر مدیر بازاریابی برای دستیابی به موفقیت، به آنها نیاز دارد.مطالعه ی این نکات به شما کمک خواهد کرد اطلاعات بیشتری درمورد وظایف و عوامل موفقیت یک مدیر بازاریابی داشته باشید.
به روزرسانی:۱۳۹۸/۰۱/۱۱
بیشتر مردم بر این باور اند که «خودِ کالا مهم نیست، مهم این است که آن را چطور به فروش برسانید».
این جمله در دنیای امروزی که دربارهی بیشترِ کالاها بازار رقابتی وجود دارد و خریدار میتواند کالای مورد نیازش را به انتخاب خودش از بین گزینههای مختلف انتخاب کند، تا حدی اغراق آمیز است و بیشتر برای شرایط «مونوپولی» یا «الیگوپولی/ انحصار چندجانبه» کاربرد دارد که تعداد فروشندهها محدود و خریداران فراوان هستند.
در محیط رقابتی، کالا نیز اهمیت بالایی دارد و باید چند نیاز یا تقاضای مشتری را رفع کند. کارمندان بخش بازاریابی باید محصول را برای مخاطب مفهوم سازی کنند، آن را راهاندازی کنند و بازخورد بگیرند. جای تعجب نیست که وظیفهی مدیربازاریابی در سازمان، یک وظیفهی استراتژیک محسوب میشود و کارمندان بخش بازاریابی بهتدریج به سِمتهای مدیریتی و حتی هیئتمدیره ارتقا پیدا میکنند.
در مقایسه با مدیران بخش فنی و بخش منابع انسانی، احتمال اینکه مدیر بازاریابی به مدیریت ارشد شرکت برسد، بیشتر است.وظیفه های مدیربازاریابی بسیارسخت است، زیرا علاوه بر تلاش فراوان، به مهارت های ارتباطی، قدرت مفهوم سازی، مهارتهای بینفردی و توانایی فعالیت در فشار کاری بالا نیز احتیاج دارد. در ادامه این مقاله ،به ۱۱ نکته مهم میپردازیم که شما را به یک مدیر بازاریابی موفق تبدیل میکند.
۱. آگاه باشید که در ذهن مصرفکننده چه میگذرد
توسعهی برند یا برندهای شرکت، یکی از مهم ترین وظایف مدیر بازاریابی است.در واقع با توسعهی برند به توسعهی محصول کمک می کنیم تا نیاز یا مشکل مصرفکننده را تشخیص بدهیم.
مدیر بازاریابی باید در کنار برندسازی، خودِ شرکت را هم توسعه بدهد. مدیر ارشد بازاریابی ممکن است درگیر طراحی و ساخت لوگو، تعریف و طراحی محصول، توسعه، برندسازی، کمپینهای تبلیغاتی، آزمون بازاریابی، راهاندازی شبکهی توزیع و … باشد. درک روحیات مصرف کننده و برنامه ریزی برای برندسازی براساس آنها، مهمترین عامل موفقیت هر مدیر بازاریابی است.
۲. ذات فروش را درک کنید
مدت زیادی است که در سلسلهمراتب سازمانی، جایگاه مدیر بازاریابی بالاتر از تیم فروش قرار میگیرد، تیم بازاریابی درگیر فرایند خرده فروشی نمیشود بلکه این کار، جزو وظایف مدیران فروش و مدیران اجرایی است. بنابراین،یکی از نکات مهم این است که افراد بخش بازاریابی با بخش فروش، ارتباط نزدیکی داشته باشند و هنر فروش را از نزدیک مشاهده کنند.
مدیر بازاریابی نیاز دارد مهارتهای فروش را یاد بگیرد تا بهوسیلهی آنها بتواند افراد شرکت را برای پذیرفتن استراتژی، ایدهها، تعریف وظایف و تصمیمات خود متقاعد کند. درست است که مدیر بازاریابی لازم نیست کار فروش در خردهفروشیها را انجام بدهد، اما خوب است که روحیات مشتری و پویایی خردهفروشی را درک کند. خردهفروشان نقش مهمی در گسترش برند در لحظهی خرید دارند و این نقش نباید از چشم مدیر بازاریابی دور بماند.
۳. ایده پردازی کنید و پرشور باشید.
اصولا ایدهی اولیهی کالاهای جدید از سمت بازاریابی میآید و در مرحله بعد به مدیران ارشد منتقل میشود. درصورتی که مدیریت با ایده موافقت کند، به بخش فنی منتقل شده تا امکان اجرای محصول جدید سنجیده شود. مدیر بازاریابی باید ایده پردازی کند و نسبت به شغلش، کالا و ارائهی آن به بازار، شور و شوق نشان بدهد. اگر مدیر بازاریابی انرژی و ذوقی نداشته باشد، هرقدرهم که شرکت برای پروموشنها هزینه کند، بیفایده خواهد بود.
انرژی بخش بازاریابی باید در تمام شرکت نفوذ و به قسمت های دیگر هم سرایت کند. همین موضوع احتمال موفقیت کالا و برند را بالا میبرد.
ادامه این مقاله:
https://www.amin-inst.ac.ir/the-role-of-marketing-manager-in-the-success-of-the-organization/
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
مشاهده مقالات بیشتر
برسی خدمت عارضه یابی بازاریابی و فروش
۱۰ تکنیک روانشناسی برای مدیریت بازاریابی،افزایش فروش و مشتری