فن بیان

می توان گفت که فن بیان و گویندگی یک هنر است. فرقی ندارد که می‌خواهید قصه‌ای تعریف کنید یا شعری را در جمعی، با صدای بلند بخوانید.به هرحال باید فن بیان و گویندگی را به‌خوبی بدانید.

مثلا باید با محتوایی که ارائه می‌کنید، مأنوس باشید و بتوانید بر نکاتی که لازم است تأکید بیشتری کنید و از بعضی موارد نیز عبور کنید. فن بیان و گویندگی هنری است که می‌تواند مخاطبان شما را تحت تأثیر قرار دهد و به جذابیت شما درحین سخنرانی و صحبت کردن بیفزاید.

ما نکاتی را در این مقاله مطرح کرده ایم تا شما بتوانید گویندگی و فن بیان خود را تقویت کنید. با ما همراه باشید:

فنون صحبت کردن

۱. به روش همزمان صحبت کردن و خواندن عادت کنید

این فن و تکنیک در مواقعی‌ که باید متن یا شعری را از رو بخوانید بسیار مهم است. حفظ کردن متن و شعر هم فکر خوبی است اما باید بتوانید به‌راحتی به متن ها هم نگاهی داشته باشید و از صحیح بودن آنچه می‌گویید، اطمینان حاصل کنید.

  • هنگامی که قرار است متنی را برای جمع بخوانید، بهتر است از قبل آن را چند بار تمرین کنید تا با واژه‌ها و عبارات آشنا شوید. وقتی با متن آمیخته شده باشید و کاملا آن را فهمیده باشید، می‌توانید درحین صحبت کردن به مخاطبان نگاه کنید و با آن ها ارتباط برقرار کنید.
  • آهنگ واژگان را درک کنید. وقتی شعر یا حتی داستان می‌خوانید به‌ویژه داستان‌هایی که شفاهی هستند، طول جملات و کلمات آهنگ خاصی دارد. باید تلاش کنید تا با آهنگ این جملات و واژه‌ها آشنا شوید تا بهتر بتوانید آنها را با صدای بلند و برای جمع، ادا کنید.
  • درهنگام تعریف داستان و… نباید صرفا متکی به متن باشید. باید بتوانید سرتان را از روی کاغذ بلند کرده و با مخاطبان خود ارتباط چشمی برقرار کنید. وقتی به عنوان گوینده ظاهر می‌شوید باید نقشی فعال و پویا داشته باشید.تنها از روی متن خواندن و جملات را بی حس پشت سر هم ردیف کردن هیچ فایده ای ندارد.
ادامه این مقاله:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 مشاهده مقالات بیشتر 

آشنایی و آموزش اصول و فنون مذاکره در بازاریابی (فصل اول)

زبان بدن در سخنرانی

ده نکته برای تقویت مهارت گفتگو

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

📍مشهد، احمدآباد، بین رضا و طالقانی پلاک 252

☎️تلفن تماس :۳۸۴۷۷۶۵۰ـ۰۵۱

☑️ مدرسه عالی کسب و کار امین

www.amin-inst.ac.ir