در هر سازمان، سطوح مختلفی از موقعیتهای مدیریتی به صورت سلسله مراتبی وجود دارد. هر چه سازمان گسترده تر و پیچیده تر باشد، لایههای مدیریتی آن نیز بیشتر خواهد بود.در واقع ، در هر سازمان سه سطح مدیریت وجود دارد که با یکدیگر هرم مدیریت را تشکیل میدهند.
تعداد کل کارکنان و پرسنل در هر سطح از هرم مدیریت نسبت به سطح بالایی آن بیشتر است. یعنی هر چه از قاعدهی هرم به سوی رأس آن پیش میرویم، تعداد افراد کم تر می شود. در پایینترین سطح هرم،بیشترین تعداد کارکنان را تشکیل میدهند که فعالیتهای غیرمدیریتی انجام میدهند. این دسته از افراد، کارکنان و کارمندان ساده می باشند و با نظارت و راهنمایی ناظران و سرپرستان رده بالایی خود فعالیت میکنند. در این مقاله،قصد داریم به بررسی سطوح مختلف مدیریتی در هرم مدیریت بپردازیم.با ما همراه باشید.
مدیران ارشد
مدیران سطح بالا، مسئول کل سازمان هستند. مدیریت سطح بالا که بهعنوان «مدیریت مرکزی» نامبرده میشود، شامل تمام مدیران سازمان مانند مدیرعامل، رئیس هیئتمدیره، معاونان اجرایی و معاونان دیگر هستند.
این مدیران در اصل مسئول بخش گستردهای از کارهای سازمان مانند تدوین سیاستها ، برنامهریزی راهبردی بلندمدت، تنظیم اهداف و توسعهی استراتژی های سازمانی هستند. به طور کلی، مدیریت ارشد به طور مؤثر با همهی عناصر و نیروهایی که بر بقا، ثبات و رشد سازمان تأثیر میگذارند، در تعامل است.
وظایف مدیران ارشد
- نظارت، تفسیر و بهرهبرداری از فعالیتهای مربوط به سازمان؛
- اعمال نفوذ بر تصمیمات و طرحهای مناسب برای پیشبرد اهداف سازمان؛
- انجام اصلاحات مناسب در قدرت اجرایی مدیران سازمان؛
- حمایت از سازمان به منظور بقای آن در راستای منافع کارمندان، سهام داران، تأمینکنندگان منابع و مشتریان؛
- تلاش برای رسیدن به اهداف کلی نظام اقتصادی و اجتماعی که سازمان برای آن فعالیت میکند.
مدیران سطح متوسط
به طور کلی، سطح متوسط مدیریت شامل سرپرستان بخشها و ادارات مانند مدیر کارخانه، مدیر تولید، مدیر بازاریابی، هدایت کارکنان و نظایر آن است. مسئولیت این مدیران، تفسیر دستورالعملهایی است که مدیران ارشد به صورت برنامههای خاص و دستورالعملهای عملی برای فعالیتهای سازمان تنظیم کردهاند.
وظایف مدیران سطح متوسط
- هماهنگ کردن کارهای مربوط به بخش خودشان به منظور دستیابی به اهداف تعیینشده؛
- رسیدگی به اهداف کوتاهمدت و نتایج خاص؛
- برنامهریزی عملیاتی، پردازش اطلاعات و نظارت هر روزه بر فعالیتهای کارمندان؛
- برقراری ارتباط بین فعالیتهای راهبردی مدیران ارشد و فعالیتهای عملیاتی مدیران سطح اول.
سازمانها اغلب سطوح مختلفی از مدیران متوسط دارند و این موضوع بهویژه در سازمانهای بسیار بزرگ متداولتر است. شرکت جنرال موتورز در سالهای توسعهاش، حدود ۱۴یا ۱۵ سطح مدیریت داشت. اما این شرکت در حال حاضر، تعداد لایههای مدیریتی را کمتر کرده است و در عوض به همان تعداد اختیارات و مسئولیتهای بیشتری داده است که بخشی از آن به مدیران سطح پایینتر منتقل (تفویض اختیار) میشود.
ادامه این مقاله در :
https://www.amin-inst.ac.ir/pyramid-management-and-building-levels/
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
مشاهده مقالات بیشتر
انگیزش و روش های ایجاد انگیزه در کارکنان
۲۱ نکته برای رهبری و مدیریت تیم
راه های اندازه گیری رضایت مشتری با روش نظرسنجی